Thursday, December 6, 2012

pokok Sakura bertukar menjadi pokok Apricot

ng0meL by ummi
Salam.
 
Masa mula dok umah ni dulu musim sejuk. Memandangkan port kerja aku dekat sink ngadap tingkap dapo, maka view aku adalah backyard dengan garage, penyidai spider web and pokok sakura.

haha yes.. aku panggil pokok sakura la sebab aku nampak bila pokok dah start berbunga, bunga dia macam bunga sakura dalam cite korea/jepun tu kan.

Bila masuk pertengahan spring bunga bunga tu gugur pulak and keluar daun yang merimbun. merimbun la bagi aku sebab masa mula datang, pokok ni langsung tak berdaun, apa lagi bunga ke buah ke. Macam pokok mati je. Heheh. sila abaikan Landlord aku yang sangat rajin itu ye.

Then akhir spring buah mula keluar. aku langsung takde idea ni pokok apa sebab takde langsung rupa pokok mangga ke, durian ke, rambutan ke yang aku kenal kat Malaysia nun. Nak teka pokok apple or lemon pun tengok gaya macam tak je.
Ada kawan bagitau ni pokok plum. Hmm menarik. Ada kawan lain pula bagitau ni pokok apricot. Hmmm lagi menarik. Siap bgtau aku cara nak buat apricot jem kalau buahnya nanti masam.

Tapi.. pada suatu hari aku tengok ada burung tengah makan buah tu. huhuhu sedih. terus aku keluar and g tengok dari dekat.

Wahhh dah kuning2... dah ada yang masak, tapi most of yg masak tu dah dimakan burung. sebelah buah dia makan huhuhu.

en Ahmad cakap ambil je and makan je yang sebelah lagi tu. buang part yg burung tu makan, cuci bersih2, makan.

Ya Allah... manis... sedap. and yes, it is APRICOT! Heh mulai haritu kerja aku asyik tengok je pokok takut burung datang makan buah.

Hmm nanti aku sambung lagi cite aku dan burung dan apricot ni ye..

8 lagi tambah ng0meL:

Wak Gelas™ on December 06, 2012 said...

wak X penah makan apricot jugkakk.. uuHUuu

sis shuhada on December 06, 2012 said...

hihi Wak. ini klu xde pokoknya mmg xmakan ni.

Rozita on December 06, 2012 said...

singgah sini jugak...salam kenal... wah kat aussie ke? buat apa kat situ? kami nak jalan2 sana boleh..?

Gina on December 06, 2012 said...

sempat tak berbuah sampai jiran terdekat balik gamaknya?

sis shuhada on December 06, 2012 said...

haah kat adelaide. ikut husband blajar, sy dok umah je jg anak hihi. boleh je.. nk dtg roger la.

sis shuhada on December 06, 2012 said...

hihi sempat kot.. klu x, boleh bli kt fruit n veg hihi

isabelle frankly on December 07, 2012 said...

nnt dah buat apricot strudels, aku pi singgah bwh sia naa?

sis shuhada on December 07, 2012 said...

huh. aku tunggu hang mai baru aku rajin nk buat. otherwise, meh cicah garam blacan ja la

Post a Comment

~Hello (^.~) Sila komen banyak banyak banyak, jangan segan segan ye. Thanx~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

.:The sOmeL LomELs:. Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | Baby Blog