Saturday, January 29, 2011

buah berangan a.k.a chestnut

ng0meL by ummi
salam .~
 


 Harini Pasar Tani Mega kat Putrajaya. Petang tadi en Ahmad ada belikan buah berangan. Korang tahukan buah buah berangan tu? Ala.. selalu kat Pasar Malam dia goreng dengan pasir dalam kuali. Bau dia... semerbak.. Kalau kat Jusco pun ada jual. Dia tulis roasted chestnut. Sama je rasa dia. Memang berangan la bila makan. N sebenarnya, nak bukak dia pun kalau xkena gaya mau 'berangan' gak!
 
Nak cite, tengah makan2 tadi aku just terfikir.. nape kita orang Melayu panggil 'buah berangan' and orang putih panggil 'chestnut'? Kan beza sangat maksud masing2 untuk satu2 benda yang sama, kan?
.


Saja terpanggil nak tanya pokcik google, wahhh rupanya ada banyak jenis n banyak panggilan. Tapi kalau belek2 rupanya sama je... jom kongsi elmu..


Chestnut (Castanea), some species called chinkapin or chinquapin, is a genus of eight or nine species of deciduous trees and shrubs in the beech family Fagaceae, native to temperate regions of the Northern Hemisphere. The name also refers to the edible nuts they produce.

and banyaklagi jenis2 chestnut a.k.a buah berangan ni..


*.:。✿*゚‘゚・✿.。.:* *.:。✿*゚’゚・✿.。.:* *.:。✿*

1 lagi tambah ng0meL:

siti nurkhijah on January 31, 2011 said...

jom berangan jadik kaya.....hahahaha

Post a Comment

~Hello (^.~) Sila komen banyak banyak banyak, jangan segan segan ye. Thanx~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

.:The sOmeL LomELs:. Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | Baby Blog