Wednesday, November 4, 2009

breastfeeding Sufiyyah

ng0meL by ummi
salam.

Today tergerak pula aku nak share pengalaman aku BF Sufiyyah.

It's not easy ok memandangkan both my nipples were are inverted. Lepas deliver Sufiyyah dulu aku try macam2 kaedah including pakai syringe untuk tarik nipple tu keluar so that senang bb nak latch on.

~ cth syringe aku amek dr website hehe~

Tapi time tu aku ada pulak problem sore nipples. Everytime Sufiyyah nak nyusu, ada darah keluar sama dengan susu yang dia minum. Sambil dia nangis dahaga, aku pun sama nangis kesian plus sakit. Sudahnya aku stopkan BF dan gantikan dengan FM saja.

Bodohnya aku time tu tak terfikir nak wat research ke apa ke pasal BF apatah lagi pasal perah susu ni. Lagipun aku pantang kat kampung yang rata2 tak biasa dengar tak terdedah dengan semua2 ni. Rata2.. xleh BF.. bagi je FM. Yang boleh BF, ok.. sampai mana nak BF.. yang keje, xde pulak dengar pasal EBM ni. So.. aku pun tergolong la dalam kelompok masyarakat yang sebegitu rupa.

Bertitik tolak daripada itu, maka tidakla aku BF Sufiyyah or even bg dia EBM... tapi kesian dia, selama ntah berapa lama (selama jadi baby agaknya) dia asyik kembung perut je. Yela.. kalau bagi FM, confirm kena banyak bagi air masak sebab FM tu pekat compare dengan BM. Plus nak elakkan dia sembelit coz kurang air, juga nak cam konon2 cuci tekak or whatever alasan huhuhu.

Then aku pregnen afiQ. Hmm this time aku takkan biarkan benda macam tu happen kat afiQ. Aku wat research. Macam2 website aku terjah. Lucky juga aku ada sorang kawan kat ofis yang bersungguh nak jadi BF mother yang tegar. Semangat tu.. bagi aku semangat.

Yang paling penting camno nak atasi masalah inverted nipples aku ni kan. Makin banyak baca, makin luas mata pengetahuan aku pasal masalah aku. Yang penting, tiada alasan untuk aku tak bagi HAK anak-anak aku. Susu ibu adalah hak anak-anak..

Maka nanti akan kusambung dengan kisah BF afiQ son dan yang penting macammana nak atasi masalah yang kononnya masalah alasan aku dulu tu, ok.

note: BF~ breastfeeding ; FM ~ Formula Milk ; BM ~ Breastmilk ; EBM ~ Expressing breastmilk


~me think, me write~

0 lagi tambah ng0meL:

Post a Comment

~Hello (^.~) Sila komen banyak banyak banyak, jangan segan segan ye. Thanx~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

.:The sOmeL LomELs:. Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | Baby Blog