Wednesday, October 28, 2009

Friendster vs Facebook

ng0meL by ummi
salam.

Hmm.. masa dok blog walking, banyak juga aku terbaca pasal FB aka Facebook nih. FB sana, FB sini, kebaikan, keburukan.. best, tak best.. Dah lama tak dengar pasal FS (Friendster) kan?
Hehe.. aku pun sebona eh dah lama tak buka FS aku tu.. nape eh? Haa.. ni pendapat aku la berdasarkan pengalaman aku sendiri kan..

Meh kita tengok satu per satu.

Friendster -Home: hehe ok, dah improve. light blue kaler dia.
Facebook - Home: biru juge (dari dulu kan)

Dah sign in masing-masing..
Friendster -Home: muka kita (profile gambar kita), sekarang dah ada My Network Aktivity.. leh tengok kawan2 kita n dia punya recent activity..
Facebook - Home: biru juge (dari dulu kan) n kat sini kita tak nampak muka kita tapi kita punya kawan2 dan aktiviti diorang kita boleh tengok n join sekali dia punya status.

Note: kat sini kita boleh nampak ke-wide-an FB compare to FS!
Tu aku tak cerita apa ada kat sebelah kanan FB korang.. yang penting, korang tak payah nak g cari kawan2 korang, korang join je network yang seswai, ada suggestions orang2 yang mungkin korang kenal antara kengkawan yang dah sediada.. selain tu.. all the request2 utk join game2 online yang melambak2 kat FS!

Friendster - profile: Waahh! aku kagum sebentar hehe. Ok, dari bulan puasa dulu aku xbuka FS xtually- ada improvement! Kotak shout cam dah lain sikit.. boleh komen sendiri hehe. Aku try g kotak shout member2 lain, huhu xleh komen kat situ! So?.. aku komen sendiri komen aku? emmm.....
Facebook - profile:masuk page sendiri, ada shout yang kita tulis n komen2 dari kawan2 (kalau ada la hehe). Segala aktiviti kita ada kat sini..

Ooo.. aku lupa nak selit satu lagi imrovement dalam FS.. iaitu Gift Shop. Mula2 terkejut gak aku, apa benda iklan besar kat tengah2 FS aku? rupanya... dah ada la sikit cam FB hehe.. ada gift2 ni. Tapi xsempat aku nak g jengok2. Maybe nanti aku akan tulis lagi pasal ni.

And yang aku rasa ketara antara FS dan FB ni.. FB lebih 'ringan' dan cepat kalau kita buka profile seseorang tu, maybe sebab kat FB tak ada gambar-gambar animasi yang wat berat loading page tu atau background muzik macam kat FS. Even FB ada banyak gila application kat bawah sebelah kiri untuk kita bookmark dan senang ekses, disamping banyak gila game2 online untuk u ols habehkan masa, tapi FB xleh wat layout macam FS!Layout yang gempak, cam mekap2 blog juga kan..

Huh! ini je yang dapat aku fikir untuk u ols wat masa ni, akan ku update sepertimana FS update site dia untuk lawan FB..
Selamat sign up untuk FS dan FB, n jangan lupa add aku! hehe..


~me think, me write~

2 lagi tambah ng0meL:

fazemy on October 28, 2009 said...

Sbnrnya saya lbh suka Frenster dari FB ni. Sbb background Frienster leh kita tukar2 kaler dia..taruk gmbr ke apa. FB sama jek. Pastu FB ni takleh ada rahsia2. Cth klw kita wat status sakit hati dgns eseorg smua org akan tahu. Pastu menyampah dgn kwn2 yg stiap 5 minit nak update apa yg dia buat. Nak mkn bgtau..nak g bilik air bgtau..menyampah!

Tapi saya kena jgk pegi kat FB sbb smua kwn2 dah beralih ke FB. Kat fresnter tak ramia yg update dah. Dan yg bestnya blh berkebun kat farmville. Haha. New addict.

shuhada on October 28, 2009 said...

fazemy- saya setuju. yg sy suka FS sbb layout dia tp sy xsuka klu yg wat muzik background tu. sebok je. FB leh FV haha. sy pun suka update slalu status. baru update..

Post a Comment

~Hello (^.~) Sila komen banyak banyak banyak, jangan segan segan ye. Thanx~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

.:The sOmeL LomELs:. Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | Baby Blog